Vanliga frågor

Vanliga frågor - faq

På denna sida har vi samlat de vanligaste frågorna vi får. Är det något du undrar över men inte hittar svar på i övrigt på hemsidan så är det stor möjlighet att svaret finns nedan.

Alla frågor och svar är uppdelade i olika ämnesområden.

• För att läsa ett svar på en fråga klickar du på själva frågan.
• För att stänga svaret klickar du åter på frågan eller klickar på en annan fråga

Vi uppdaterar sidan löpande när det dyker upp nya allmänna frågor där svaren kan vara intressanta för fler eller om vi ändrar något som påverkar redan givna svar.

Har du frågor som inte är av allmän typ tar du kontakt med kansliet. Vi reserverar oss för att nya styrelsebeslut kan innebära att svar nedan kan vara felaktiga tills de har uppdaterats.

Anmälan till grupper utan förkunskapskrav

Är man inte aktiv i SOL GF och inte heller hållit på med gymnastik eller cheerleading tidigare är första steget att göra en anmälan till vår intresselista. Länk till den finns på vår sida för anmälan (anmälan).

När man är anmäld till intresselistan får man information via e-post när lediga platser släpps i de av våra grupper som inte har krav på förkunskaper eller om det arrangeras någon annan aktivitet som de som är med på intresselistan kan anmäla sig till.

Vi tar endast emot anmälningar till intresselistan via hemsidan. Det går inte att ringa in eller sända e-post för att göra en anmälan men det går bra att kontakta oss via telefon eller e-post om ni har några frågor inför er anmälan.

Anmälan till intresselistan ska enbart göras av de som inte redan är aktiva i föreningen eller om man har varit det men har haft ett uppehåll.

Intresselistan informerar enbart om lediga platser i våra grupper som inte kräver förkunskaper. Det innebär våra grupper i BoU-sektionen samt träningsgrupperna i cheer- och truppsektionen. Samtliga aktuella grupper finns i vårt terminsschema (schema).

Är man intresserad av att börja i en grupp som har krav på förkunskaper (dvs. våra förberedande tävlingsgrupper samt alla tävlingsgrupper i AG, cheer eller trupp) ska man inte göra en anmälan till intresselistan. Då får man i stället hålla koll på vår sida med annonser om lediga platser i dessa grupper (annonser).

Det går bra att anmäla sig till intresselistan så snart man önskar. Det krävs dock att personen i fråga har ett personnummer vid anmälan. Det är också så att man kan stå på intresselistan i max två år.

(Vi meddelar alltid innan vi tar bort någon från intresselistan på grund av att man passerat gränsen på två år och det går då bra att göra en ny anmälan om man önskar det.)

Eftersom man i Familjegympan kan börja från hösten det år man fyller tre är det alltså ingen ide att anmäla någon före minst ett års ålder. Det innebär inte heller någon fördel att göra en tidig anmälan eftersom intresselistan inte är en kölista där kötid har betydelse för om man får plats eller inte.

Fördelningen av platserna till våra grupper i Barn- och Ungdomssektionen (BoU-sektionen) och till träningsgrupperna i cheer och trupp sker enligt principen "först till kvarn".

I den information som sänds ut intresselistan inför släpp av lediga platser står det tydligt när dessa släpps och då får man, om tider och platser passar, göra en definitiv bokning via vår bokningssida för definitiva bokningar på hemsidan (bokningssidan).

Fördelningen av platserna i våra tävlingsgrupper (där det krävs olika förkunskaper för att kunna delta) sker i de flesta fall efter det att man deltagit på någon prova-på träning. När det finns lediga platser i en grupp som har krav på förkunskaper annonseras dessa ut på vår annonssida (annonser).

Det första som händer är att ett e-postmeddelande som bekräftar att anmälan har kommit fram sänds till den e-postadress som är registrerad för målsman till den som är anmäld.

All information samt kallelser sänds enbart via e-post så var noga med att skriva rätt adress. Får du ingen bekräftelse på att vi tagit emot anmälan kan det bero på att det blivit något fel på e-postadressen. Ta i så fall kontakt med kansliet. Titta dock först i din mapp för spam för att se så att inte bekräftelsen hamnat där.

Har man registrerat e-postadresser för två målsmän sänds e-postbekräftelsen till båda. Kommer det bara bekräftelse till den ena kan det ha blivit något fel med den andra.

Bekräftelsen innebär bara att anmälan är registrerad i inkorgen i vårt medlemsregister. Det kan därefter ta olika lång tid innan vi lägger in den på intresselistan men vi gör det alltid innan vi sänder ut ny aktuell information till listan.

Frågor i samband med anmälan ska alltid sändas separat med e-post till kansliet (kansliet@solgf.se). Frågor som ställs i anmälningsformuläret ser vi inte innan personen möjligen ska läggas in i någon grupp och dessa kan vi därför inte svara på.

En anmälan till intresselistan gäller inte för någon speciell grupp eller disciplin. Anmälan till intresselistan innebär bara att man kommer att få information via e-post när vi släpper lediga platser för det födelseår man har.

I den information som sänds ut när det sedan blir dags att fylla på i någon/några av grupperna utan krav på förkunskaper står datum och tid för när bokningssidan öppnar och det är möjligt att göra en definitiv bokning av en sådan ledig plats. Dessa platser fördelas då enligt principen "först till kvarn" och görs via bokningssidan som nås via sidan för anmälan (anmälan).

För de mest populära grupperna tar lediga platser oftast slut inom någon minut om ens det. Men om man har möjlighet att ha fler alternativ på träningsdagar och kanske även kan tänka sig att åka en bit så finns det ofta platser kvar en stund till.

Hur lång tid det tar innan man kan få plats går inte att svara på.

När det finns platser lediga i en grupp eller ålderskategori sänds information om det samt information om hur man gör en definitiv bokning av dessa ut till de som står på intresselistan.

Det spelar alltså ingen roll hur länge man stått på intresselistan utan en definitiv bokning innebär "först till kvarn" och då kan någon som nyss gjort en anmälan få en plats före någon som stått länge på intresselistan.

Vi försöker släppa lediga platser på kvällstid för att så många som möjligt ska ha samma chans att göra en definitiv bokning utan att man måste vara beroende av att ha tillgång till dator på dagtid. Information om tidpunkt för släpp av lediga platser sänds även alltid ut några dagar innan så att alla ska hinna ta del av informationen innan det att platserna släpps.

Vi har inte någon förtur för syskon. (Vi har heller ingen syskonrabatt på avgifter eller familjemedlemskap.)

Syskon till aktiva måste anmälas till intresselistan och även för dessa gäller sedan principen "först till kvarn" när lediga platser sedan släpps.

Vill man vara säker på att någon som inte varit aktiv tidigare ska få en plats i föreningen kan man som förälder anmäla sig som tränare. För barn till tränare har vi förtur till lediga platser.

Eftersom den tidigare kölistan numer är en intresselistan kostar det inget att stå på den. Man kan därför inte heller "tjäna in" någon kötid genom att göra en tidig anmälan till intresselistan.

När platser släpps och man då lyckas boka en plats tas man bort från intresselistan. Man kan inte stå kvar på intresselistan om man är registrerad som aktiv i någon grupp. Vill man byta grupp läser man mer om hur man som aktiv gör för att byta grupp nedan.

Vill man tas bort utan att ha fått plats i någon grupp meddelar man kansliet namn och födelsedatum på den som ska tas bort så stryker vi både den som är anmäld samt kontaktuppgifterna till registrerade målsmän.

Vi har även en gräns på max 2 år som man kan stå på intresselistan. Vi meddelar dock alltid via e-post innan någon tas bort pga. den gränsen och vill man stå kvar gör man bara en förnyad anmälan.

Anmälan till grupper med förkunskaper

Har man tidigare erfarenhet av gymnastik eller cheerleading eller på annat sätt anser sig ha tillräckliga förkunskaper för att börja i en förberedande tävlingsgrupp eller en tävlingsgrupp så gör man en anmälan till grupper med förkunskapskrav.

Till dessa grupper har vi ingen intresselista eftersom vi inte vet om eller när det kan bli platser lediga och vilka förkunskapskraven i så fall är.

När det blir platser lediga i grupper med krav på förkunskaper så läggs annonser om dessa plaster ut på vår annonssida (annonser).

I dessa annonser står vilken/vilka grupper det handlar om, vad de heter, vilka födelseår som omfattas, kontaktuppgifter till den som är ansvarig för annonsen samt vilka förkunskapskraven är.

Annonserna ligger ute på annonssidan minst en vecka för att man inte ska behöva titta på sedan varje dag om man är intresserad av en plats.

Finns det ingen annons för den ålder eller den disciplin som söks så finns det heller inga lediga platser i dessa grupper.

Det finns inget schema på hemsidan över de grupper som har krav på förkunskaperna men info om träningstider och platser står ofta i annonsen eller fås vid kontakt med den ansvarige.

Önskemål om gruppbyten samt återanmälan

Intresselistan på hemsida är endast till för nyanmälan av de som inte tidigare varit med i SOL GF eller för de som varit det men som haft ett uppehåll på en termin eller mer. Det vill säga för de som inte är aktiva i föreningen och går i en grupp.

Om man redan är medlem och går i en grupp men önskar byta grupp till en annan grupp utan krav på förkunskaper så kan det eventuellt vara möjligt inför varje ny terminsstart.

Läs mer om hur man sänder in önskemål om dessa byten på vår sida för återanmälan (återanmälan).

Vill man byta till en grupp med förkunskapskrav får man löpande hålla koll på vår annonssida (annonser).

När man går i en grupp utan krav på förkunskaper måste man inför varje ny termin göra en återanmälan.

Återanmälan görs via bokningssidan och i god tid innan återanmälan öppnar får alla som varit aktiva i en grupp information via e-post om hur återanmälan görs samt vilken tidsperiod som gäller.

När perioden för återanmälan är över släpps kvarvarande lediga platser till intresselistan. Det gäller därför att inte missa att göra återanmälan under den aktuella återanmälningsperioden om man vill behålla sin plats.

I samband med återanmälan får man även info om hur man sänder in önskemål om eventuella gruppbyten till andra grupper utan krav på förkunskaper.

Mer information finns på vår sida för återanmälan (återanmälan).

För aktiva som går i grupper med krav på förkunskaper görs för närvarande ingen speciell återanmälan utan huvudtränaren stämmer av vilka som vill fortsätta. Möjligen kan den rutinen ändras i framtiden.

Avgifter, betalning och terminer

Alla som går i en grupp betalar medlemsavgift och träningsavgift. I vissa grupper kan även en försäkrings-/licensavgift tillkomma.

För grupper som åker på läger eller tävlingar tillkommer även kostnader för dessa aktiviteter.

Vi har samlat information om avgifter under Avgifter i menyn "För aktiva" (avgifter). Passa i samband med att ni läser där även på att läsa sidan om Betalning i samma meny (betalning).

En anmälan till en grupp eller ett läger i SOL GF omfattas inte av ångerrätten enligt konsumentköplagen.

SOL GF är en ideell förening och som sådan är inte konsumentköplagen tillämplig då den omfattar köp från näringsidkare.

När man anmäler sig till en grupp gör man det genom att söka medlemskap i föreningen eftersom det krävs för att kunna vara med på de aktiviteter föreningen anordnar för medlemmarna. Utöver avgiften för medlemskapet så betalar man även en terminsavgift som i de flesta fall bygger på antalet timmar i veckan den grupp man är med i tränar.

Däremot har vi vissa återbetalningsregler som i många fall är mer omfattande än ångerrätten enligt konsumentköplagen.

Ordinarie träning i våra grupper:

Gör man en anmälan till en grupp men säger upp sin plats innan första träningstillfället så återbetalas samtliga inbetalda avgifter. Detta oavsett hur långt innan terminsstarten man gjorde anmälan.

Säger man upp sin plats efter det att förta träningen har varit men inom 3 veckor återbetalas 50% av terminsavgiften. Medlemsavgiften och eventuell licensavgift återbetalas inte.

Säger man upp platsen senare än tre veckor efter terminsstart görs inga återbetalningar.

Vid läger:

Gör man en anmälan till ett läger men säger upp sin plats innan sista anmälningsdatumet har varit återbetalas samtliga inbetalade avgifter.

Säger man upp sin plats efter det att sista anmälningsdagen varit för ett läger görs normalt ingen återbetalning (om man betalade i förväg) eller avdrag på fakturan (för läger som betalas i efterskott). Om det är möjligt för oss att korrigera lägerbokningen och därmed slippa betala vissa kostnader så kan dock beloppet komma att korrigeras.

Blir man sjuk eller skadad så man inte kan delta på ett läger som man anmält sig till och sista anmälningsdatumet har varit måste man ändå betala lägerkostnaderna (med eventuell korrigering av beloppet om vi har möjlighet att göra avbokningar). Någon allmän avbokningsmöjlighet p.g.a. sjukdom/skada finns inte.

För vissa sektionsläger under skolloven finns det möjlighet att köpa till en avbokningsförsäkring som, om man köpt denna i samband med lägeranmälan, ger en återbetalning av deltagaravgiften mot uppvisande av läkarintyg.

Övrigt material:

Köper man SOL-prylar som finns på lager på kansliet så går det att byta dessa inom 2 veckor om de är oanvända. Om materialet fortsatt är aktuellt så går det i många fall även att göra ett återköp.

Köper man SOL-prylar som köps in speciellt i samband med beställningen (t.ex. vår föreningsoverall från Adidas) går det att ångra köpet fram till sista beställningsdatum. Därefter går köpet inte att ångra längre.

Antalet träningstillfällen under en termin varierar med typ av grupp man tränar i.

I våra grupper som tränar en gång i veckan omfattar en termin 12-14 träningstillfällen exklusive eventuella uppvisningar men inklusive eventuella samträningar/genrep.

Vi försöker alltid planera in upp till 14 träningar men eftersom helger, sjukdomar, avbokningar från skolan etc kan dyka upp under terminen kan inte alltid alla planerade träningar genomföras.

Om det blir mindre än 12 träningstillfällen en termin kompenseras det i första hand med att vi försöker boka in fler tillfällen den aktuella terminen eller kommande termin (om det handlar om samma verksamhetsår höst/vår) så att det totala antalet träningar för höst/vår blir minst 24 stycken.

Om det inte går, t.ex om det är träningar på våren som ställs in, återbetalas 1/12-del av träningsavgiften för den aktuella terminen per träning som understiger 12/24 st. Återbetalning sker dock enbart av belopp som överstiger 200:-.

Höstterminen räknas från september t.o.m december och vårterminen från januari t.o.m april.

För för grupper som tränar mer än en gång i veckan sker i första hand kompensation av enstaka inställda träningar genom att träning utanför ordinarie terminstid (dvs maj t.o.m augusti) inte debiteras extra.

Om träningsschemat för träning under en normalvecka ändras (minskas eller ökas) under terminen räknas en genomsnittlig träningstid per vecka ut för den terminen och återbetalning/tilläggsdebitering sker om ändringen innebär att den genomsnittliga veckoträningstiden innebär en beloppsförändring av terminsavgiften på mer än 200:-.

Vid händelser som ligger utanför vår kontroll (oplanerade ombyggnationer, strejker, avbokningar från kommunen eller liknande) sker normalt ingen återbetalning av terminsavgiften även om terminen kommer att omfatta färre än 12 träningar.

Terminsavgiften beräknas efter det träningsschema en grupp ska träna efter under en normalvecka under ordinarie termin (1/9 - 31/12 samt 1/1 - 30/4). Den är fast och avräknas inte löpande träning för träning där en inställd träning skulle innebära ett tillgodohavande som kan återbetalas eller en extra träning en extra debitering av ytterligare träningsavgift.

Under verksamhetsåret är det normalt att vissa träningar blir inställda varför man inte tränar efter det fastställda träningsschemat varje vecka.

För grupper som tränar en gång i veckan gäller att man ska ha minst 24 träningar per verksamhetsår (inkl. eventuella genrep men exkl. uppvisningar) och då helst jämnt fördelande med 12 tillfällen per termin. Om antalet inställda träningar innebär att gruppen inte kommer upp i 24 tillfällen per verksamhetsår (även om man korrigerar så att ena terminen blir längre än den andra) så återbetalas motsvarande del av terminsavgiften under förutsättning att beloppet är på mer än 200:-.

För grupper i övriga sektioner är det så att terminsavgiften är anpassad efter de kostnader som dessa grupper för med sig även utanför själva träningen. Även om den sätts efter hur många träningstimmar en grupp har enligt träningsschemat för en normalvecka under ordinarie termin (1/9 - 31/12 samt 1/1 - 30/4) så ska den också täcka resekostnader för t.ex tränare vid läger och tävlingar samt tränarnas kost och logi vid dessa tävlingar. Dessutom sker även en viss utjämning av kostnaderna mellan äldre och yngre grupper.

För inställda träningar som gruppen vet om redan innan säsongsstart som vid helger, våra föreningsarrangemang, våra sektioners arrangemang eller arrangemang som gruppen själv väljer att delta på under året (tävlingar och läger) ges det ingen kompensation för utan det är normala händelser som alltid inträffar under en säsong och en del av verksamheten.

Träningar som blir inställda p.g.a. av t.ex. sjukdom hos tränarna kompenseras i första hand av att man inte betalar någon extra terminsavgift för den träning som sker i gruppen före 1/9 eller efter 30/4 varje verksamhetsår. En grupp som tränar 4 timmar i veckan under den ordinarie terminen (1/9 - 31/1 samt 1/1 - 30/4) betalar lika mycket i träningsavgift som en grupp som tränar 4 timmar i veckan men startar före 1/9 och håller på efter 30/4.

Skulle man märka att väldigt många träningar för en viss grupp kommer att blir inställda av orsaker som SOL GF kan påverka (t.ex vid tränarbrist) får man ta beslut om att gruppen gör om sitt träningsschema och inte alls tränar så många timmer i veckan som först var tänkt. I ett sådant fall räknar man om det ordinarie träningsschemat för gruppen. Ett sådant ändrat ordinarie träningsschema påverkar då terminsavgiften för gruppen och skulle terminsavgiften redan vara betald så återbetalas den del som är inbetald för mycket om den är på mer än 200:-.

Har man räknat om träningsschemat och tagit bort en viss träning så går det inte att i alla fall träna på den tiden om det är så att den då och då ändå skulle vara tillgänglig.

En korrigering av terminsavgiften för höstterminen sker i första hand genom att terminsavgiften för kommande termin sänks med motsvarande belopp (dvs 200:- eller mer). En korrigering av terminsavgiften för vårterminen betalas tillbaka via en bankutbetalning eftersom grupperna till kommande höst är nya grupper.

Vid händelser som ligger utanför vår kontroll (oplanerade ombyggnationer, strejker, avbokningar från kommunen eller liknande) sker normalt ingen återbetalning av terminsavgiften även om terminen kommer att omfatta färre än 12 träningar.

Alla läger som en grupp arrangerar själva ska vara helt finansierade av de avgifter som deltagarna betalar för att delta på lägret. Undantaget är tränarnas arvoden som inte räknas in i lägerkostnaden för läger inom den egna gruppen. Däremot räknas eventuella mat-, rese- och boendekostnader för tränarna in.

Läger är ofta ett bra tillfälle att under en kortare period få möjlighet till extra träning vilket kan vara mycket positivt när man ska lära in nya övningar eller i aktuella fall ett fristående.

Då läger innebär en extra kostnad utöver träningsavgiften ska dock alla sådana vara väl förankrade bland föräldrarna i den aktuella gruppen (för grupper med omyndiga gymnaster) innan de "säljs in" till gymnasterna. Läger utanför Sverige ska även vara godkända av sektions- och huvudstyrelsen innan de "säljs in" till föräldrarna.

För deltagande vid tävlingar arrangerade av Svenska Cheerleadingförbundet eller Svenska gymnastikförbundet betalar gymnasterna sina egna kostnader för resa, kost och logi. Tränarnas kostnader ingår i den ordinarie träningsavgiften.

Tävlingar som inte arrangeras av Svenska gymnastikförbundet eller Svenska cheerleadingförbundet räknas i de flesta fall som läger som ska vara helt finansierade av de aktiva. Det gäller även tävlingar utomlands som huvudstyrelsen inte har beslutat om separata bidrag till.

Vanliga frågor vid terminsstart och slut

För grupper utan krav på förkunskaper gäller man måste göra en återanmälan inför varje ny termin.

Man har då en period på 1-2 veckor då man har förtur till platsen i sin grupp. Om en återanmälan inte görs inom den tiden riskerar man att förlora sin plats när kvarvarande lediga platser släpps till intresselistan.

För grupper med krav på förkunskaper stämmer tränarna av med de aktiva vilka som ska fortsätta.

Vår verksamhet är i grunden inte terminsindelad även om återanmälan i vissa fall krävs och träningsavgiften är uppdelad på två terminer. Målsättningen är att efter att man har börjat som medlem i SOL GF och fått en plats har man den till dess att man meddelar kansliet att man vill sluta. Att sluta genom att enbart avstå från att inte betala utsända fakturor kan innebära extra kostnader och krav.

(Vi reserverar oss dock alltid för att lokalbristen i Stockholm skulle kunna innebära att vi måste lägga ner grupper och därför inte kan bereda plats för alla som gått terminen innan. I vissa fall kan det även vara så att vi inte har en viss verksamhet och att man av det skälet inte kan beredas plats i en sådan.)

Det finns några skillnader mellan starten av höstterminen och starten av vårterminen.

Inför höstterminsstarten så fastställs varje år ett nytt träningsschema för alla grupper eftersom de träningstider vi får gäller höst/vår och de ofta skiljer sig ganska mycket åt mellan säsongerna.

Det betyder att det inför starten varje höst ofta blir nya träningsdagar och tider för respektive grupp oavsett sektionstillhörighet.

Till starten av vårterminen gäller samma träningsdagar och tider som gruppen hade under föregående höst.

Inför höstterminsstarten räknas åldern upp på alla aktiva. Alla som t.ex fyller 10 år under ett år räknas som 9 år under hela vårterminen och 10 år under hela höstterminen oavsett när under året den aktive faktiskt fyller år.

Juluppehållet mellan höstterminsavslutningen och vårterminsstarten behandlas alltså egentligen inte på något annat sätt än uppehållen över höst-, sport- och påsklov eller andra helger som innebär att träningen måste ställas in. För grupper som ska göra en återanmälan behöver man dock ta hänsyn till den om man önskar fortsätta kommande termin.

Vi räknar alltid med att alla vill fortsätta och planerar våra grupper efter det. Har man ansökt om medlemskap i föreningen är man medlem tills man meddelar kansliet att man inte längre vill vara det.

Vill man sluta ska man därför meddela det så snart som möjligt till kansliet (kansliet@solgf.se). Man får gärna också meddela tränarna men det viktigaste är att meddela kansliet så avslutningen av medlemskapet registreras rätt. Enda alternativet till att inte meddela kansliet när man vill sluta är att, om man går i en grupp där återanmälan ska göras, avstå från att göra en sådan.

Att enbart välja att inte betala debiterade avgifter inför en ny termin är inte rätt sätt att sluta även om resultatet i slutändan blir detsamma. Det försvårar för oss att planera grupper och fastställa träningstider om någon som är medlem men inte avser att delta i verksamheten inte meddelar det till kansliet så snart man vet att det är aktuellt. I slutändan hindrar det oss att i god tid inför terminsstarten kunna erbjuda lediga platser till några av alla de som finns med på vår långa intresselista.

För aktiva i grupper utan krav på förkunskaper gäller att de vid återanmälan placeras i en grupp så nära som möjligt den grupp man gått i under terminen innan. Inför varje höst innebär det oftast nya träningstider och ibland även nya träningsdagar. Inför våren så är träningsschemat i de flesta fall detsamma som under hösten.

För att få en viss hint om vilken grupp som kan vara aktuell så kan man titta i gällande träningsschema (schema) och där titta på grupperna för de födda året före. Man behöver dock vara medveten om att det kan ske stora förändringar när det gäller grupper och träningstider över sommaruppehållet.

För aktiva i grupper med krav på förkunskaper gäller att man fortsätter i samma grupp. Om flera grupper slås samman eller om de aktiva i någon grupp ska delas upp mellan fler olika grupper så kommer information om det från tränarna så snart grupper och träningsscheman är fastställda.

Försäkringar

SOL GF har två typer av försäkringar som täcker alla aktiva medlemmar.

Mer information om de olika försäkringarna hittar ni nedan.

För att försäkringarna ska gälla är det viktigt att alla debiterade avgifter är betalade inom föreskrivna tider.

Ta kontakt med kansliet eller gruppens huvudtränare om det är så att det inträffar något som behöver anmälas till försäkringsbolaget.

BAS-försäkringen tecknas automatiskt och gäller för alla tränare och aktiva under träning och för resa till och från träningen.

Försäkringen täcker bl.a de faktiska kostnaderna vid akut skada som t.ex sjukvårdskostnader.

Försäkringen kan även ge ersättning för andra skador som kanske inte visar sig direkt vid skadetillfället, t.ex för tandskador. Det är därför viktig att alltid anmäla alla skador till försäkringsbolaget.

Kostnaden för BAS-försäkringen ingår i medlemsavgiften som betalas till föreningen.

Alla aktiva som går i en grupp i våra tävlingssektioner inom gymnastik ska ha en licens-/tävlingsförsäkring.

Detsamma gäller alla gymnaster som går i våra BoU-grupper och som använder trampett på träningen där man tränar på volter eller förövningar till volter.

Försäkringen är personlig och behöver bara betalas en gång per säsong. Den gäller 1/10 år 1 till 30/9 år 2 även om man byter grupp eller förening.

För aktiva som tävlar i cheerleading tillkommer även en motsvarande försäkring där för att man ska ha rätt att delta på tävlingar sanktionerade av Svenska Cheerleadingförbundet.

Är man med i grupper som kräver licens/försäkring inom både cheerleading och gymnastik måste man ha båda dessa försäkringar.

Mer information om försäkringen finns på försäkringsbolagets hemsida under rubriken Sport/Gymnastik. www.pensum.se.

För deltagare som är tillfälliga gäster under t.ex. läger som föreningen anordnar tecknar vi en tilläggsförsäkring motsvarande Basförsäkringen.

Försäkringarna omfattar enbart personskador!

Vi rekommenderar att man inte tar med smycken eller andra värdesaker till träning, tävling eller läger.

Med smycken, halsband, ringar, armband etc får man inte träna/tävla p.g.a. av skaderisken för både den aktive och tränare som passar.

Alla smycken/utsmyckningar ska ALLTID tas av helt vid träning. Enda undantagen är små örhängen för nytagna hål som i så fall ska tejpas med kirurgtejp eller annan liknande typ av tejp. Örhängen som hänger nedanför örsnibben kan inte tejpas utan ska tas av.

Viktigt! Föreningen eller tränarna ansvarar inte, varken fysiskt eller ekonomiskt, för värdesaker som tas med till träning, tävling, läger eller annan aktivitet i föreningens regi. Det gäller även om någon tränare skulle förvara dessa åt den aktive under aktiviteten eller om den aktive, på tränarens uppmaning, måste lägga dessa i en väska/jacka där de senare kommer bort eller skadas.

Tar man ändå med värdesaker tas de med på egen risk och bör vara försäkrade genom egen privat hemförsäkring!