SOL GF årsmöte 2020

27 aug 2020 Skriven av SOL GF Peter

SOL GF kallar alla medlemmar till årsmötet 2020 som äger rum onsdagen den 23/9 19.00 – 21.00. För komplett kallelse och viktig info om anmälan se gå till solgf.se/arsmote.

Vi behöver din anmälan senast 2020-09-13 för att hinna förbereda röstlängd och planera fysiskt och/eller digitalt möte.

Info om Corona

22 apr 2020 Skriven av SOL GF Peter
Info
Info

Info om Corona (covid-19)

Uppdatering 2020-04-02 00:15

Nu har Folkhälsomyndigheten uppdaterat och kommit med nya riktlinjer och eftersom vi fortsätter följa deras rekommendationer och riktlinjer så kommer här nedan lite nya anpassningar för vår verksamhet. 

Folkhälsomyndighetens nya rekommendationer och råd är nu skärpta men myndigheten menar fortsatt att det är viktigt att idrotten hålls igång. Men det tak om max 50 personer som får samlas gäller nu även träning. Vi har ju redan anpassat vår träning efter detta så där ligger vi redan före och det är alltså inget nytt. 

I Folkhälsomyndighetens nya riktlinjer och rekommendationer finns följande punkter med för idrottsrörelsen. 

  • Undvik närkontakt vid idrottsutövande
  • Träna utomhus när så är möjligt 
  • Skjut upp matcher, träningsmatcher, tävlingar och cuper 
  • Begränsa antalet åskådare för att undvika trängsel
  • Undvik onödiga resor i samband med idrottsutövande 

För vår verksamhet inom SOL GF gäller därför följande NYA punkter.

Undvik om möjligt fruktpauser

Ät ordentligt före och efter era träningar och undvik i största möjliga mån fruktpauser. Behöver man ändå äta något under träningen, försök ta med sådant som har skal eller papper som man kan hålla i, eller sådant som går att äta med sked eller gaffel. Glöm inte heller att tvätta händerna ordentligt innan och efter ni ätit.

Undvik helt moment med närkontakt

Vi kommer anpassa träningarna så att vi undviker övningar med närkontakt, det innebär också att vi undviker trängsel i leden. All träning där närkontakt sker både mellan gymnaster och mellan gymnast och tränare ska alltså från och med nu undvikas helt. Det betyder också att vi inte längre kramas eller gör high-five med varandra utan försöker komma med glada kommentarer istället. 

Träna utomhus när så är möjligt

Vi kommer från och med nu träna utomhus helt eller delvis på träningarna. Mer information om just er grupp får ni från er huvudtränare under veckan.

Här nedan har ni alla SOL GF´s riktlinjer som vi nu följer. Ha gärna ett samtal hemma med era barn om dessa punkter och hur viktigt det är att vi följer detta för att kunna fortsätta bedriva ordinarie träningar. 

Stanna hemma om man är sjuk

Precis som tidigare så gäller fortsatt att den som är sjuk, även med milda symtom, inte ska komma till träningarna utan stanna hemma, när man blivit frisk stannar man hemma ytterligare två dagar innan man är välkommen till träningen igen. Insjuknar man under träningen ska man gå hem direkt och märker ni tränare att någon gymnast uppvisar symtom under träningen har ni fullt mandat att skicka hem gymnaster, för gymnaster under 18 år gäller det dock att kontakta vårdnadshavare först.

Byt om hemma före och efter träning

God handhygien

Vi fortsätter även med god handhygien genom att både gymnaster och tränare tvättar händerna både innan och efter träningen med tvål och vatten.

Dela inte vattenflaskor och undvik om möjligt fruktpauser

Ät ordentligt före och efter era träningar och undvik i största möjliga mån fruktpauser. Behöver man ändå äta något under träningen, försök ta med sådant som har skal eller papper som man kan hålla i, eller sådant som går att äta med sked eller gaffel. Glöm inte heller att tvätta händerna ordentligt innan och efter ni ätit.

Undvik moment med närkontakt 

Vi kommer anpassa träningarna så att vi undviker övningar med närkontakt, det innebär också att vi undviker trängsel i leden. All träning där närkontakt sker både mellan gymnaster och mellan gymnast och tränare ska alltså från och med nu undvikas helt. Det betyder också att vi inte längre kramas gymnaster emellan eller gör high-five med varandra utan försöker komma med glada kommentarer istället. 

Träna utomhus när så är möjligt

Vi kommer från och med nu träna utomhus helt eller delvis på träningarna. 

Föräldrar hämtar och lämnar utanför hallen

Detta för att minska antalet personer i hallarna som möts vid hämtning och lämning. 

Skolsalar

För alla grupper som tränar i skolsalar innebär detta att vi anpassar verksamheten så att man slutar träningen några minuter tidigare än vanligt för att säkerställa att alla hunnit lämna hallen innan nästa grupp kommer, samt att man startar sin träning några minuter senare än vanligt för att lämna plats åt de som är på väg ut.

Idrottshallar 

(Västertorpshallen, Brännkyrkahallen, Mälarhöjdshallen, Enskedehallen, Åkeshovshallen)Vi har tillsammans med sektionerna och de andra föreningarna i Stockholm jobbat fram ett schema för att begränsa antalet i hallarna till under 50 personer.

Vänliga hälsningar 
Styrelsen i SOL GF 

Utdrag från tidigare info

Gymnaster och ledare med olika typer av medicinska tillstånd 

För gymnaster/ledare med olika typer av medicinska tillstånd är det den patientansvariga läkaren inom regionens hälso- och sjukvård som kan göra den säkraste bedömningen om gymnasten ska komma på träningarna. I avvaktan på besked från den patientansvariga läkaren rekommenderar vi att gymnasten/ledaren stannar hemma. 

Kansliet

Folkhälsomyndigheten har nu även gått ut med en rekommendation att de som kan jobba hemifrån i Stockholm ska göra det, detta medför att vår kanslipersonal från och med tisdagen den 17 mars kommer jobba hemifrån och kansliet kommer vara stängt.

E-post och telefonen kommer vara bemannad som vanligt så har ni några frågor eller liknande går det bra att höra av er där. Däremot kommer det inte finnas några besökstider tills vidare.  

Tävlingar

Styrelsen har idag beslutat att ställa in SOLs medverkan på alla tävlingar (i och utanför Sverige), till att börja med under mars och april, men det kan komma att förlängas beroende på hur situationen utvecklas. 

SOL-dagen 2020

Ett beslut har tagits om att inte hålla årets SOL-dag lördagen 25 april utan i ett första skede flytta fram den till lördag 30 maj. Ett beslut om det nya datumet blir av eller inte kommer tas i slutet av april efter att ha följt hur utvecklingen fortsätter. 

Rekommenderade länkar

Folkhälsomyndigheten

Utrikesdepartementets rekommendation (UD) 

Vårdguiden 1177.se 

World Health Organization (WHO) 

Krisinformation från svenska myndigheter

Gymnastikförbundet 

Cheerleadingförbundet 

Medlemsbrev från styrelsen december 2019

06 dec 2019 Skriven av SOL GF Peter
SOL GF logga

Det närmar sig terminsavslutning och vi har haft full aktivitet i våra hallar under hösten. Mycket glädje, kompisanda och kämpaglöd från både tränare, gymnaster och ideellt aktiva.

Under hösten har många av föreningens aktiva haft möjlighet att träna i Stockholm stads nya special hall för gymnastik, Mälarhöjdshallen. Det är ett välkommet tillskott men långt ifrån tillräckligt. Vi fortsätter arbeta för ytterligare hallar.

Föreningen har också förstärkt kansliet med en sportkoordinator, Cissela Ericson. Hon har ett långt förflutet som tränare i föreningen så hon är redan ”en i gänget”. Hon har sin arbetsplats på kansliet tillsammans med Peter.  Om ni inte redan stött på henne så kommer ni säkert att göra det framöver.

”Många SOL-gymnaster både i hallen och på pallen”.
En vision som utmanar i en föränderlig omvärld. En omvärld med utmaningar som att kunna erbjuda olika typer av gymnastik till alla som vill. Utmaningar som att ha tillräckligt med träningshallar, tillräckligt med tränare och tillräckligt med ideella krafter. I en omvärld med både andra idrottsföreningar och med företag som ger idrottskurser till barn. En vision ska vara utmanande och det är vår förenings vision. 

I takt med att omvärldens behov har förändrats har vi också sett ett behov av att utveckla och stärka vår förening för framtiden. Det är en spännande resa som vi har påbörjat. Vi i SOL GF styrelse får många förslag från våra medlemmar, och detta engagemang är en viktig del i de förändringar som genomförts. 

  • För ett år sedan röstade till exempel föreningens medlemmar fram ett namnbyte för föreningen. 
  • Det senaste året har en ny, mer modern hemsida arbetats fram. Den kommer att fortsätta att utvecklas både funktionsmässigt och innehållsmässigt för att möta de behov som finns. 
  • Det har också tagits fram en ny grafisk profil som kommer att börja användas nu. Bland annat så har vi en ny logotyp. Vi är stolta över SOL GF och en samlad grafisk profil bidrar till att stärka gemenskapen men också bilden av vår förening. En ny grafisk profil innebär också att vi successivt byter ut kläder och profilprodukter. Ni som har den svarta föreningsoverallen eller andra kläder med gamla logotypen får gärna fortsätta att använda dem ett bra tag till. Kanske tills de är urväxta eller utslitna. Vi har i dagsläget inte satt någon bortre gräns för dessa. Men från och med nu så kommer det som beställs att vara med nya logotypen.
  • För att möta det stora behovet av stabilitet avseende både tränare och kanslipersonal så har vi anställt både en sportkoordinator på kansliet och tränare för föreningens största sektioner; trupp och cheer. Men vi är alltid behov av fler tränare, även om det bara är en timme i veckan. Hör av dig till kansliet om du är intresserad av att bli tränare. 

Vi har mycket att vara stolta över i vår förening och med gedigen gymnastikkompetens, gemenskap och engagemang bygger vi vår förening och våra medlemmar starka och välmående. Länge.

Resan är påbörjad för våra drygt 1400 gymnaster, våra 230 tränare, våra ideellt engagerade, våra anställda och alla engagerade föräldrar. Men också för alla som i framtiden kommer att vara aktiva i föreningen.

Med det önskar vi er en riktigt härlig jul så ses vi i hallarna i januari igen.

SOL GF Styrelse